Co warto wiedzieć na temat Wielkanocy?

1. Wielki Post

Wielki Post ma za zadanie przygotować do Zmartwychwstania Pańskiego. W Wielkim Poście pościmy i powstrzymujemy się od hucznych zabaw, robimy różne postanowienia. Ale nie chodzi tylko o umartwianie się, także  o oczyszczenie i znalezienie czasu na modlitwę.

2. Obmycie nóg w Wielki Czwartek

W Wielki Czwartek w wielu Kościołach kapłan obmywa nogi 12 mężczyznom na znak gestu Jezusa wobec Apostołów. To symbol uniżenia Chrystusa, ukazanie go w roli sługi.

3. Tabernakulum bez hostii

To wyraźne pokazanie pustki. Jezus przebywa w ciemnicy, potem jest ukrzyżowany i umiera. Oczekiwanie pustki wzmacnia oczekiwanie na Zmartwychwstanie Jezusa.

4. Zwyczaj malowania jajek

Zwyczaj malowania jajek na Wielkanoc wedle tradycji zapoczątkowała Maria Magdalena. Polska legenda mówi też, że kamienie, którymi ukamienowano świętego Szczepana, zamieniły się w czerwone jajka. Jajka symbolizują początek życia.

5. Co symbolizuje baranek?

Z czerwoną chorągwią z krzyżem jest symbolem Chrystusa zwyciężającego.

6. Dlaczego na Wielkanoc jemy mazurki?

Przepis na mazurek przywędrował do Polski z Turcji. Jego symbolika jest ściśle powiązana z okresem Wielkiego Postu. Mazurek to nagroda, którą się je po czterdziestu dniach Wielkiego Postu.

7. Palma wielkanocna

Związana z Niedzielą Palmową kolorowa palma jest symbolem nieśmiertelności, zwycięstwa nad grzechem i śmiercią, to znak triumfu. Jej świecenie i dekorowanie nią domów ma upamiętniać wjazd Chrystusa do Jerozolimy. Poświęconą w kościele palmę należy umieścić w widocznym miejscu w domu, jej zadaniem jest zapewnienie mieszkańcom zdrowia i szczęścia przez cały rok.

8. Woda

Woda, świecona w Wielki Piątek, używana w kościele ale i ta, którą oblewamy się w Wielkanocny Poniedziałek to symbol odrodzenia, oczyszczenia z grzechu, to woda ze źródła życia. Jej zadaniem jest nie tylko zaspokojenie pragnienia ale również pomoc w odrodzeniu się na nowo, jako ludzi wolnych od grzechu. Wskazuje na oczyszczenie z grzechów i szansę na nowe życie,

9. Oleje

Oleje, które święcone są w kościele w Wielki Czwartek symbolizują błogosławieństwo, a także łaskę jaka spływa ze strony Ducha Świętego.

10. Ogień

Zgodnie z tradycją w Wielką Sobotę krzesze się ogień, a następnie się go święci. Krzesanie ognia symbolizuje Chrystusa, który umarł i zmartwychwstał. Najpierw krzesane są iskry, z nich wznieca się płomień, od którego rozpala się paschał – czyli światło wiary

11.  Paschał (świeca wielkanocna)

To specjalna świeca, której używa się podczas wszelkich uroczystości związanych ze Świętami Wielkanocnymi. Jej symbolika wiąże się bezpośrednio ze światłem, które rozprasza mrok i nawiązuje do zmartwychwstania. Ma też symbolizować obieranie właściwej drogi, kierunku, w jakim powinniśmy podążać. Jest znakiem Chrystusa, ma rozpraszać mrok i prowadzić nas do niego.

12. Dekoracje i wielkanocne symbole w domu

Symbole wielkanocne pojawią się nie tylko w związku z obrzędami religijnymi, ale również w domu. Wśród nich powinny znaleźć się między innymi:

  • bukszpan – jest on symbolem odrodzenia się po zimie, nadziei i wieczności,
  • kurczak – podobnie jak jajko wskazuje on na nowe życie i radość, które mu towarzyszy,
  • ciasta – wskazujące na umiejętności i doskonałości człowieka, a także ich rozwój.

Reprezentowane były głównie przez wielkanocne baby, kołacze, mazurki i serniki.

W związku z nadchodzącymi Świętami pragnę złożyć Wszystkim życzenia:

Niech Zmartwychwstały Jezus umocni nas w świętości.
Miłością i nadzieją napełni nasze serca.
Niech utwierdza naszą wiarę w zwycięstwo dobra nad złem,
życia nad śmiercią, miłości nad nienawiścią.
Oby w naszych sercach zawsze był widoczny
blask nadziei Zmartwychwstania.

Niech świąteczny czas wprowadzi do naszego życia spokój, harmonię i radość, a w naszych domach niech zagości prawdziwie rodzinna atmosfera pełna ciepła i miłości.

Anna Zaucha – pedagog szkolny

Autyzm

Autyzm to całościowe zaburzenie rozwoju. Oznacza to, że u osób autystycznych obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania we wszystkich obszarach rozwoju. Zaburzenia te mają bardzo zróżnicowany charakter, nie tworzą jednolitego obrazu, dlatego używa się określenia „spektrum zaburzeń autystycznych”.

Autyzm nie wiąże się z niepełnosprawnością umysłową, a wręcz przeciwnie – często są to osoby z ponadprzeciętną inteligencją. Osoby autystyczne inaczej odbierają dźwięk, światło, obraz, smak, zapach, ból czy dotyk. Tworzą swój wewnętrzny świat, w którym dobrze się czują. Mają problemy z wyrażaniem emocji, budowaniem relacji międzyludzkich, komunikowaniem się z otoczeniem.

Krzywdzące stereotypy nie pomagają osobom autystycznym odnaleźć się w „naszym” świecie.

Nie wszyscy jesteśmy tacy sami. Nie musimy być. Różnorodność jest bogactwem. Szanujmy to.

Pamiętajmy, że oni są wśród nas:

BARDZIEJ spostrzegawczy,

BARDZIEJ analityczni,

ZBYT dosłowni,

ZA BARDZO szczerzy,

czasem ZBYT uparci.

Nie są INNI. Są BARDZIEJ.

 Światowy Dzień Świadomości  Autyzmu  przypada na 2 kwietnia. Symbolem solidarności z osobami z autyzmem jest kolor niebieski.

„Zaświeć się na niebiesko” To wydarzenie inaugurujące Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu. Polega na iluminacji obiektów architektonicznych na znak solidarności z osobami z autyzmem i ich rodzinami. 2 kwietnia, a więc dokładnie w Dniu Świadomości Autyzmu, budynki i inne obiekty na całym świecie przybierają niebieskie barwy, a łączy je wspólny cel – okazanie jedności, otwartości, akceptacji i zwykłej ludzkiej otuchy osobom ze spektrum autyzmu. W akcji uczestniczą zarówno instytucje publiczne, placówki edukacyjne, jak i budynki komercyjne. W Polsce niebieskie iluminacje organizowane są od 2011 roku.

2  kwietnia kolor niebieski da osobom z autyzmem i ich rodzinom nadzieję na lepsze życie.
Każdy z Nas może wyrazić swoją solidarność. Najprostszym sposobem jest dodanie tego dnia niebieskiego koloru do ubrania. Włączmy się zatem w globalną akcję „Zaświeć się na niebiesko”.
 W naszej szkole będzie to 3 kwietnia /ze względu, że 2 kwietnia przypada w niedzielę/.

Niech w ten jeden dzień w roku będzie nam niebiesko, aby każdy kolejny stał się łatwiejszy dla osób z autyzmem.

„NIE BĄDŹ ZIELONY W TEMACE AUTYZMU BĄDŹ 3 KWIETNIA NIEBIESKI

Pedagog szkolny: Anna Zaucha